Analiza Kosztów i Korzyści
Ze względu na ograniczone środki finansowe będące w dyspozycji inwestorów publicznych, każdą decyzję dotyczącą zakwalifikowania inwestycji do realizacji należy odpowiednio uzasadnić. W przypadku, gdy istnieje wiele możliwości wydatkowania środków, niezbędne jest posiadanie narzędzi umożliwiających decydentom właściwą alokację środków finansowych. Dzięki nim są oni w stanie porównać warianty inwestycji i wybrać najbardziej opłacalny. Tym narzędziem jest Analiza Kosztów i Korzyści AKK (Cost-Benefit Analysis CBA), składająca się z analizy finansowej oraz analizy ekonomicznej.
Analizę Kosztów i Korzyści przeprowadza się wykorzystując m.in. dokumenty:
- Wytyczne dotyczące zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027, MfiPR;
- Podręcznik „Analiza kosztów i korzyści projektów transportowych współfinansowanych ze środków UE: Vademecum Beneficjenta, CUPT;
- Vademecum 2021-2027, Analiza ekonomiczna, Komisja Europejska;
- Niebieskie Księgi 2021 – 2027, JASPERS.
Analizę Kosztów i Korzyści wykonuje się na szeregu etapach dokumentacji projektowej, m.in:
- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe;
- Koncepcja Programowa;
- Studium Wykonalności.
Analiza finansowa
Analiza finansowa ma na celu wykazanie, czy będące do dyspozycji inwestora środki finansowe są wystarczające do realizacji projektu oraz jego utrzymania w trakcie eksploatacji. Analiza finansowa również wskazać powinna zdolność inwestora do sfinansowania kosztów własnych projektu – tzw. wkładu własnego. W analizie finansowej oblicza się zapotrzebowanie na dofinansowanie z zewnątrz np. z funduszy UE. Analiza finansowa wykorzystuje wskaźniki efektywności finansowej projektu. Ponadto w ramach analizy finansowej dokonuje się analizy przepływów pieniężnych dla projektów z punktu widzenia inwestora. Dodatkowo analizy finansowej można dokonać dla operatora, który odpowiedzialny jest za eksploatację powstałej inwestycji.
Analiza ekonomiczna
Analiza ekonomiczna na badany projekt patrzy z szerszej perspektywy ogólnospołecznej. Najczęściej uwzględnianymi efektami zewnętrznymi, ujmowanymi w analizach ekonomicznych projektów z dziedziny inżynierii komunikacyjnej są:
- wartość kosztów eksploatacyjnych;
- wartość czasu;
- wartość wypadków;
- wartość kosztów zanieczyszczenia środowiska;
W wyniku przeprowadzonej analizy ekonomicznej projektu otrzymuje się najczęściej trzy wskaźniki, którymi analiza ekonomiczna się posługuje:
- zaktualizowana wartość netto – ENPV;
- wewnętrzna stopa zwrotu – ERR;
- iloraz korzyści i kosztów – BCR.
Na podstawie ich wielkości projekty oceniane są pod względem efektywności ekonomicznej i aprobowane, bądź nie, do finansowania.
Nasza firma zajmuje się wykonywaniem takich analiz. Na podstawie kosztów inwestycyjnych oraz przyjętego harmonogramu inwestycji, wykorzystując wyniki prognoz ruchu, przeprowadzamy analizy dot. kosztów i korzyści danej inwestycji, które pozwalają określić efektywność projektu.